Aroma Aroma, gıdalara tat vermek, koku eklemek veya mevcut tat ve kokuları kuvvetlendirmek ya da değiştirmek amacıyla eklenen maddelerdir. Aroma kelimesi, güzel koku anlamına gelmektedir. Aromalar, yaklaşık olarak 1800 doğal özdeş ve 400'e yakın yapay çeşitleri ile geniş bir yelpazeye sahiptir. Gıdalarda sıklıkla aroma desteği kullanılmaktadır. Kimyacılar, aromaların bileşenlerini izole edilmiş veya aroma molekülü şeklinde adlandırmaktadır. Aromalar, özellikle ilaç ve gıda sektöründe, istenmeyen kokuları ve tatları maskelemek amacıyla kullanılmaktadır. Aromaların Kimyasal Bileşenleri Aromalar, genellikle pek çok çeşitli kimyasal molekül grubundan oluşmaktadırlar. Örneğin, laktonlar, terpenler, eterler ve pirazinler gibi çeşitli bileşenler aromaları oluşturmaktadır. Terpenler, uçucu yağların karakteristik kokularından sorumludur. Laktonlar, şeftaliye temel kokuyu veren dekalaton gibi meyve kokularını sağlayan bileşenlerdir. Pirazinler ise genellikle ısıtılmış gıdalardaki aroma bileşenleridir. Aromaların Kullanımı Aroma, çoğunlukla meyvelerin üretimleri ve hasat zamanları birbirinden farklı zamanlarda yapıldığından, her mevsim meyve suyu üretimi için meyvelerin hazır bulunmaması nedeniyle kullanılmaktadır. Meyve sularında çeşitli minerallerden oluşan "meyve özleri" ve aromalar kullanılmaktadır. Meyve suyundaki aroma oranları %5 ile %90 seviyelerinde olabilmektedir. Bu nedenle, meyve suları konsantre olarak saklanmakta ve daha sonra meyve suyu üretiminde kullanılmaktadır. Doğala özdeş aromalar, örneğin çilek aroması, çilekten yapılmamaktadır. Doğala özdeş aromalar sadece yoğurt üretiminde değil, balıktan salama kadar pek çok yiyecek ve içecekte kullanılmaktadır. Her türlü yiyecek ve içecekte doğala özdeş aroma mutlaka kullanılmaktadır. Aromaların Sektörel Kullanımı Aromalar, sadece gıda sektöründe değil, ilaç sektöründe de geniş bir kullanım alanına sahiptir. İlaçlardaki istenmeyen tat ve kokuları maskelemek amacıyla çeşitli aromalar kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra, kozmetik sektöründe de parfümler ve diğer koku verici ürünlerde aromalar önemli bir rol oynamaktadır. Aromaların Çeşitleri Aromalar, genellikle üç ana kategoriye ayrılmaktadır:
Sonuç Aromalar, gıda, ilaç ve kozmetik sektörlerinde yaygın olarak kullanılan, tat ve koku verici maddelerdir. Çeşitli kimyasal bileşenlerden oluşan aromalar, doğal, doğala özdeş ve yapay olmak üzere üç ana kategoriye ayrılmaktadır. Bu maddeler, ürünlerin istenmeyen tat ve kokularını maskelemekle birlikte, tüketicilere daha çekici ürünler sunulmasını sağlamaktadır. |